Задължителни ли са зимните гуми

Задължителни ли са зимните гуми
31 Октомври 2017

От Съюза на българските автомобилисти напомнят: от 15 ноември до 1 март шофьорите ще са длъжни да карат с гуми, предназначени за зимни условия или с гуми, чийто протектор е равен или по-голям от 4 мм. Това стана, след като депутатите приеха изменение в Закона за движение по пътищата (ЗДП) на второ четене в края на 2016-та година. Компромисният вариант бе избран, за да могат шофьорите да ползват и летните си гуми, стига да не са много изтъркани, тъй като в някои части на България зимата е по-мека.

Актуално е особено в последните дни да си зададем въпроса задължителни ли са зимните гуми и ако да, защо.

Много от шофьорите на МПС избягват да сменят летните със зимни гуми. Разбира се, това са допълнителни разходи. Отделен въпрос е, че в последните няколко години зимният сезон не изисква подобни мерки и много хора се надяват именно на това.

Бърза справка ни показва, че в повечето държави в ЕС, зимните гуми не са задължителни, но има и някои изключения. В някои държави като Естония, Латвия, Швеция, Финландия и Словения, използването на зимни гуми е задължително. В други като Австрия, Румъния, Хърватска, Германия, Чехия, Словакия, Люксембург и Норвегия, използването на зимни гуми е задължително, ако се изисква от метеорологичните условия – снеговалеж, поледица. В Италия, Испания и Франция употребата на зимни гуми е задължителна само при наличие на специален знак и в планинските райони.

В повечето държави, включително и в България, използването на зимни гуми не е задължително, но въпреки това остава препоръчително.

Няколко бързи причини за преминаване от летни на зимни гуми през зимата:
1) лятната гума губи много от качествата си при температура под 7 градуса по Целзий, т.е. каучукът на лятната гума се втвърдява и се влошава сцеплението с пътя дори и при сух, но студен асфалт, а при наличието на сняг малката дълбочина на грайфера на лятната гума не може да осигури необходимото сцепление;
2) специално проектираните зимни грайфери са с много по-голяма дълбочина и в комбинация с мекия зимен каучук на протектора, зимната гума дава една относително висока сигурност и безопасност при шофиране в зимни условия;
3) летният протектор в зимни условия се износва по-бързо и се влошават динамичните качества на автомобила заради недоброто сцепление с пътя;
4) при добра експлоатация и съхранение, комплект зимни гуми може да се използва няколко сезона;
5) съвременните зимни гуми се отличават с много ниски нива на шума и осигуряват нормално и комфортно пътуване на максимално разрешените скорости;
6) скъпи са, но разликата между нова лятна и нова зимна гума е несъществена, в рамките на до 10%;

Законът за движение по пътищата не задължава шофьорите да слагат зимни гуми и няма глоба за тези, които карат с летни. Но всички специалисти – от производители и търговци до водачи с дълъг стаж и пътни полицаи, препоръчват гумите да се сменят според сезона. Изискването за дълбочина на грайфера за летните гуми е 1,6 мм, а за зимните – 2 мм. Препоръчителната дълбочина за зимните гуми е 4 мм. Служителите на КАТ и ДАИ имат специални уреди дълбокомери, които са минали на метрологичен тест. С тях могат да установят дали гумите са изтрити и могат да ви глобят, ако минималният грайфер на гумата е под 1,6 мм.


Източник: www.uab.org

Прочетете още