„Влязох във Фейсбук, за да видя дали той ще се съгласи да се срещне с мен. Той го направи... но аз така и не отидох.“
27-годишната Савана Харисън е професионален „проверител“, който използва социалните мрежи, за да разобличава изневеряващите партньори, след като самата тя е била измамена. Тя иска да помогне на други жени да избегнат същото разбито сърце, което е преживяла, затова започва да работи за компания, наречена Lazo, която се описва като „инструмент, предназначен да види намеренията и да се откаже от токсичните връзки“.
Сега тя получава заплата, за да провежда десетки тестове за лоялност месечно на хора, заподозрени в изневяра на партньорите си.
„Видях някои коментари, в които се казва, че това не е нормално. Но ако не можеш да бъдеш лоялен, тогава не трябва да си в тази връзка“, казва тя.
Тестът за лоялност
След като приеме „мисия“, Савана изпраща съобщения на партньора на клиента си, като следва съветите и инструкциите на подозрителния клиент. Обикновено това са жени, които я молят да провери гаджетата им.
„Тя ще ми даде подробности за това докъде иска да стигна с разговора“, казва Савана.
Тя ще открие къде се подвизава гаджето и ще започне разговор, като каже, че го е видяла в любимия му бар, или ще се престори, че случайно му е изпратила директни съобщения и снимки.
„Така или иначе, ще нахлуя в неговите директни съобщения и ще кажа нещо, за да видя дали той ще отвърне на удара“, разказва тя.
По време на целия процес Савана информира клиента си, като му изпраща скрийншоти на всички разговори между нея и приятеля ѝ. Тестът за лоялност може да продължи около пет дни, като проверяващите като Савана стигат дотам, че уговарят срещи с целта, на които тя не се явява. При един от последните тестове Савана е помолена да „уреди среща... чак до отиването на място“. След това ѝ било казано да го отмени, за да може вместо нея да се появи приятелката му.
Според експерти по взаимоотношения, тестът за лоялност не е здравословен начин да изградите доверие във връзката си.
„Много по-добре би било да се поговори за това защо се чувстват несигурни във връзката“, казва Мариан О'Конър, консултант по двойки и психосексуална терапия в Tavistock Relationships.
„Става дума за това да се каже: „Има нещо нередно с нас, какво се случва? Това е важното, а не да ги хванете натясно", казва още консултантът.
Тя също така съветва да помислите защо не се доверявате на партньора си и дали има нещо по-дълбоко.
„Това ли е опитът, който сте имали във всички връзки? Дали тази липса на доверие е нещо, което е от детството, или е в тази конкретна връзка?“, пита О'Конър.
Компанията Lazo, която провежда тестовете за лоялност, казва, че не се опитва да измами хората.
„Възможно е да има погрешно схващане, че сме тук, за да хванем хората в капан. Това наистина не е така“, казва Ашлин Накасу, мениджър на общността в Lazo.
Тя казва, че компанията само помага на хората да потвърдят това, което вече подозират - че връзката им е приключила.
„Често те просто се нуждаят от това доказателство, от този последен ритник в задника, за да разберат: „Това е неподходящият човек за теб. Винаги казваме на хората, че най-добрият първи избор е да общуват с партньора си. И ако комуникацията не успее да съществува, тогава можете да опитате да направите тест за лоялност, ако наистина вярвате, че нещо не е наред“, казва тя.
И така, колко струва това?
Обикновено тестовете струват между 50 и 80 USD (89 и 142 лева), но цената варира от проверяващ до проверяващ, като някои таксуват над 100 USD (178 лева) за услугите си.
„Не ме интересуват парите. По-скоро искам да помогна на други момичета, защото аз съм била там“, казва Савана.
Lazo има само един проверяващ на пълен работен ден, който печели около 3000 долара на месец, правейки тестове за лоялност, но в техните книги има 350-400 проверяващи на непълен работен ден като Савана. Те са нова компания - Lazo стартира изцяло през януари - но тестовете за лоялност не са нова концепция.
Хаштагът „тест за лоялност“ има милиони гледания в ТикТок още преди Lazo да стартира, като подозрителните партньори често намират непознати в интернет и ги молят да тестват партньорите им.
Lazo, казва г-жа Накасу, просто е създала „база данни от хора, които са готови да помогнат, които знаят какво точно да направят и знаят какво точно искат хората“.