
Ако искате да опознаете по-добре детето си и вътрешния свят, който то си е създало, използвайте свободното време през почивните дни, за да порисувате заедно. Когато се опитвате да анализирате детска рисунка, задължително е да проведете последващ разговор с детето относно значението, което самото то влага в нея и личната му символика на отделните персонажи и елементи, присъстващи в рисунката. И никога не забравяйте, че въпреки множеството си предимства, на рисувателните техники не може да се разчита напълно, поради хипотетичния и субективния им характер. При анализа на детската рисунка, е важно да съблюдавате особености като:
· общо излъчване на рисунката, изразителност
· характер на основните форми, линии, движения, композиция, използвани и доминиращи цветове
· начин на представяне на изображенията-символи
· разположение на изображенията, размер-преувеличен или умален
· обясненията на самото дете
· условията на живот на детето, среда, възпитание, обучение, способности, поведение...
Когато е нарисувана:
Човешка фигура:
Главата показва отношение към интелектуалната сфера; косата - сила, зрелост и стремеж към нея; лицето е символ на общуването, очи -стрес, емоционална сфера; уста - вербална активност/пасивност; нос - самоосъзнаване на пола; уши - отвореност към външния свят и готовност да се съобразява с неговите правила; шия - самоконтрол; ръце - активност в общуването с външния свят; длани и пръсти - връзката с майката и доколко детето се чувства приемано от възрастните; тяло - интерпретират се формите като по-ръбатите са в мъжки стил, а закръглените са в женски стил; крака - самостоятелност, самоувереност, стремеж за движение и промяна; стъпала - гъвкавост в междуличностните взаимоотношения
Пейзажни елементи: цветя, летящи птици и пеперуди - спокойствие и добро състояние на духа; много дървета - потребност от опора и защита; силно защриховано слънце, облаци и дъжд - подтиснатост и безпокойство; предмети, излъчващи хладина и студ - сняг, лед, дъжд, течаща вода, хладилник - чувство на изоставеност, отхвърляне от семейството; детска кошара, клетка за птици, решетки на прозорците - протест срещу наложени ограничения и наказания; затворени с плътни врати обемни предмети - ограничения, тайни и забрани, до които детето не се допуска; остри предмети - натрупан гняв, противопоставяне на открита враждебност; плодове, зеленчуци, хляб, храна - демонстрация на чувство на обгрижване и любов от страна на семейството... Летящи балони, хвърчила, самолети изразяват стремеж към свобода и силно желание за освобождаване от ограничения и зависимост. Ако в рисунката има пътни знаци, това говори за подчинение на ред и правила, съобразяване с авторитети и силен самоконтрол. Слънцето на белия лист показва отношения с доминиращо в обкръжението лице. Когато се появят тъмни облаци и дъжд, става въпрос за тревожност, за силно безпокойство.
Къщата в детските рисунки също има своето значение:
Прозорците показват потребност от общуване; вратата - способност на детето да допуска другите до себе си. Покривът се възприема като сфера на въображението и фантазиите, а коминът - символ на емоционална зрялост и показател за отношения на топлина в и близост с близките. Димът изразява значително вътрешно напрежение. Ако са нарисувани водосточни тръби, това говори за стремеж за дистанциране от проблемите, мнителност и защитна нагласа. С дървета и храсти около къщата се "обозначават" близки хора, а ограда говори за потребност от обособяване и контролиране на достъпа на други хора до личното пространство на детето. Линията на земята, прокарана под къщата, може да се прочете като самотност и неувереност в себе си.
Дърво и значението му в рисунките на децата:
Корените изразяват връзка с традициите и ритуалите в семейството, връзка със социума; стволът е отношение към настоящето, а короната - мечти за бъдещето. Ако короната е кълбовидна, детето е по-затворено; ако короната е съставено от хаотични кръгообразни линии, със силно защриховане, това е израз на напрежение, гняв. Когато короната наподобява облак, на преден план излиза стремежът към обективност, а ако короната е като „игленик”, вече говорим за дете с по-ниска умствена възраст от календарната. Клоните на дървото не са без значение - интерпретират се като справяне с проблемите в междуличностните взаимоотношения. Цъфналите цветове са израз на емоционална натура, а плодовете - на рационален ум, резултатност, съобразяване с обществената йерархия.
Информация: книгата „Диагностични възможности на детската рисунка“ на Даниела Маркова