The Weeknd и сделката, която промени правилата

The Weeknd и сделката, която промени правилата
Снимка: Nicolas Padovani
18 Декември 2025

Разговорите около продажбите на музикални каталози претърпяха сериозна трансформация през последните години. Моделът, който дълго време се възприемаше като „финален чек“ в края на кариерата на артиста, днес все по-често се превръща в инструмент за стратегическо позициониране, влияние и дългосрочна визия. Един от най-ярките примери за тази промяна е The Weeknd.

Тази седмица Абел Тесфайе привлече вниманието на музикалната индустрия със сделка, която тихо, но категорично преначерта стандартите. По информация на Variety, световната суперзвезда е финализирал партньорство с Lyric Capital Group, което оценява музикалния му каталог на внушителните 1 милиард долара - без да се стига до класическа продажба.

На 35-годишна възраст The Weeknd избира модел, който му позволява да запази пълния творчески контрол върху своето наследство. Сделката обхваща каталога му от началото на кариерата до 2025 г., като артистът и екипът му остават акционери и собственици в структурата. Това означава, че Тесфайе продължава да държи правата върху както мастер записите, така и издателските си активи.

Представител на изпълнителя коментира пред Variety, че директна продажба изобщо не е била на дневен ред:
„Още в началото беше ясно, че Абел няма намерение да продава каталога си. Целта му беше по-иновативен и креативен модел на партньорство.“

Именно тази структура позволява на The Weeknd да развива съществуващото си творчество според собствената си визия, като в същото време използва инвестиционния и стратегическия капацитет на Lyric Capital Group.

Важно уточнение е, че сделката не засяга бъдещи музикални издания. The Weeknd остава част от семейството на XO/Republic Records/Universal Music Group, а издателският му каталог продължава да се администрира от Universal Music Publishing Group.

Поради нетрадиционния характер на споразумението, точните финансови параметри трудно подлежат на стандартен анализ. Въпреки това Billboard и Bloomberg по-рано съобщиха, че каталогът на артиста генерира около 55 милиона долара годишни нетни приходи от лейбъл и издателска дейност. Това поставя оценката му на минимум 1 милиард долара и предполага мултипликатор от приблизително 18.

Ако тези данни са точни, The Weeknd официално влиза в изключително елитен клуб. Сред останалите имена с каталози на подобна стойност са Queen, чийто каталог беше придобит от Sony за около 1,27 млрд. долара, както и Майкъл Джексън, чиято музикална империя бе оценена на 1,25 млрд. долара след частична продажба на дялове по-рано тази година.

Прочетете още